Actie 'Hart voor graag traag'

Op 9 september 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Hart voor graag traag

Actie: Een hart voor graag traag

N-VA Assenede en vele inwoners hebben genoeg van de snelheidsovertredingen binnen onze dorpskernen. Daarom besloten zij de actie: ‘Een hart voor traag’ op te starten.
Tijdens de maand september zullen de bestuursleden telkens op plaatsen staan waar ‘Zone 30’ soms spreekwoordelijk ‘Zone 130’ lijkt.

Guido Van De Veire: ‘Op vrijdag 9 september gaven wij het startschot hiervoor in Assenede, aan de gemeenteschool, de gevaarlijke hoek aan de markt, de Kapellestraat en de Sasdijkstraat.
We telden ongelooflijk veel auto’s, motors en vrachtwagens waarvan een groot aantal zichtbaar veel te snel reed. De spandoek deed zijn werk. Vele automobilisten reden plots trager. Chauffeurs die zich aan de opgelegde snelheid en de geldende verkeersregels hielden, beloonden wij met een ‘Merci-chocolaatje. De actie gaf alvast veelbelovende positieve reacties van omwonenden, ouders, leerkrachten en chauffeurs. Voor ons een opsteker om verder te gaan. ’.

Voorzitter Dany Van Hyfte: ‘Op de volgende gemeenteraad zullen onze mandatarissen - Sabina De Craecker, Guido Van De Veire en Heidi Schaght - de meerderheid vragen deze spandoeken over te nemen en uit te hangen in de schoolomgevingen en op cruciale plaatsen waar snelheidsovertredingen meer dan gekend zijn. Bovenop zullen zij vragen om de voorrangsregel aan het gevaarlijke kruispunt op de markt (komende van de Diederikstraat) te herbekijken. Nu staat daar een bord B1 waarbij men voorrang zou moeten verlenen. Helaas rijden vele chauffeurs gewoon door, zonder stoppen of kijken. Dat brengt gevaarlijke situaties met zich mee. Een bord B5 ‘STOP’ en een dikke witte streep op de weg, toont aan dat je verplicht moet stoppen en voorrang verlenen? Dat is véél duidelijker. Wat ook opviel: bestuurders weten blijkbaar nog steeds niet dat onze dorpskernen zone 30 zijn. De aangebrachte borden zijn dan ook minimaal en te weinig in beeld. Wij willen dit aangevuld zien met een duidelijke wegmarkering als bijkomend signaal.’

De actie ‘Een hart voor graag traag’ van N-VA Assenede loopt de ganse maand september door.