Bijna 3 miljoen extra voor Assenede dankzij Vlaamse Regering

Op 30 november 2019

De Vlaamse gemeentebesturen krijgen de komende jaren in totaal 1,33 miljard euro extra middelen om te investeren in hun gemeente. Voor Assenede betekent dat concreet 2.952.464 euro. Dat is het gevolg van het nieuwe Vlaamse regeerakkoord: de Vlaamse overheid neemt de helft van de zogenaamde ‘responsabiliseringbijdrage’ (€446338) voor de betaling van de ambtenarenpensioenen over én geeft de gemeenten extra budget omwille van hun open ruimte (€2506126). Dat vernam N-VA voorzitter Cedric Pauwels van de N-VA-ministers uit de Regering van Minister-President Jan Jambon. Naast die bijkomende financiering blijft ook het gemeentefonds, de belangrijkste inkomstenbron voor onze steden en gemeenten, de komende jaren elk jaar met 3,5 procent groeien.

Goed voor Assenede, goed voor Vlaanderen

De nieuwe Vlaamse Regering wil de gemeenten meer financiële adem- ruimte geven, zodat ze de komende jaren volop blijven investeren. “Met dit geld kunnen we onze gemeente écht beter maken”, aldus gemeenteraadslid Guido Van De Veire. N-VA Assenede wil dat de gemeente met de bijkomende Vlaamse financiering bij voorkeur investeert in fietspaden, veilige wegen en groenere omgeving. Dit zijn ook de thema’s die bij bevragingen onder de bevolking naar boven komen als werkpunten.