Oud gemeentehuis van Assenede wordt kantoor

Op 17 juni 2021

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele zet het licht op groen voor de herbestemming van het oud gemeentehuis van Assenede. De Vlaamse overheid kent hiervoor een premie van 722.604,17 euro toe. Deze middelen komen uit het relanceplan Vlaamse Veerkracht, waarmee de Vlaamse Regering 4,3 miljard euro investeert om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis. “De restauratiewerken aan het oud gemeentehuis van Assenede kunnen starten. Deze imposante laat-classicistische constructie is een blikvanger op de markt van Assenede”, aldus minister Matthias Diependaele. “Onroerend erfgoed vertelt vaak een lokaal verhaal en geeft mee vorm aan onze Vlaamse identiteit. Dankzij middelen uit het relanceplan kunnen de eigenaars van deze monumenten een ondersteuning krijgen om de waarde van het erfgoed te bewaren. Door relancemiddelen te Oud gemeentehuis van Assenede wordt kantoor in projecten met een culturele finaliteit zorgen we ervoor dat het maatschappelijk weefsel kan herstellen na de coronacrisis.”

Het Oud Gemeentehuis van Assenede wordtherbestemd tot kantoren. Twee culturele organisaties zullen er hun intrek nemen: de Zwarte Sluispolder en de Heemkundige Kring. De restauratie is dringend. Het balkon is gestut en de dakruiter werd gedemonteerd en naar een magazijn overgebracht tot de restauratie kan starten. De totale restauratie van het Oud Gemeentehuis bevat:

• Sloop van de recentere aanbouw aan achterzijde;
  • Integratie van een lift;
  • Compartimentering van de gelijkvloerse en eerste verdieping als duplex ten opzichte van de zolder;
  • Herbestemming tot kantoor.

Voor deze restauratiewerken wordt een premie van 722.604,17 euro toegekend.

Vlaamse Veerkracht

Vlaanderen zal de komende jaren met het relanceplan Vlaamse Veerkracht 4,3 miljard euro investeren om ons economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de coronacrisis. Onroerend erfgoed moet haar steentje hiertoe bijdragen.

Minister Diependaele: “Investeren in ons onroerend erfgoed draagt in de eerste plaats bij tot werkgelegenheid in de bouw- en restauratiesector. Maar door ons patrimonium te gebruiken als toeristisch uithangbord levert deze investering op termijn ook een economische meerwaarde op. We maken van Vlaanderen een aantrekkelijke plek om in te wonen, te ondernemen, te bezoeken en te genieten.”