Reactie artikel Het Nieuwsblad 'Nieuwe woningen tussen Markt en rusthuis'

Op 3 mei 2012

Reactie op artikel ‘Nieuwe woningen tussen Markt en Rusthuis’ in ‘Het Nieuwsblad’ van vrijdag 27 april 2012

N-VA Assenede is voor een invulling van dit binnen gebied op een zo sociaal mogelijke manier.
Betaalbaar wonen voor iedereen, met aandacht voor serviceflats, maar ook ééngezinswoningen en starterswoningen. Wij zijn voorstander van karaktervolle dorpswoningen om het landelijk karakter te bewaken. Serviceflats horen daar zeker bij. Maar, indien het toch over appartementen zou gaan moeten deze beperkt worden in hoogte. Zelfs wanneer de huidige afspraken - zie het Gabarieten plan - op termijn eventueel zouden wijzigen, moeten zowel de hoogte als de open ruimte bewaakt worden.
Een residentiële wijk in dit gebied is voor ons niet bespreekbaar, gezien de al beperkte bouwzones in onze deelgemeenten.

De plannen die op tafel liggen om tussen de Markt en het
Woon- en Zorgcentrum Sint-Jozef nieuwe appartementen en een parkeergarage te bouwen zijn niet bindend en zeker niet definitief.
Bijkomend probleem is van menselijke aard: men moet daar onteigenen om dergelijke projecten te kunnen realiseren.
Het gaat nog altijd om mensen en niet enkel over bouwprojecten.
De sociale begeleiding hierbij mag niet uit het oog verloren worden.

N-VA Assenede vindt het jammer dat dit aan de bevolking van Assenede wordt voorgesteld als zou dit ‘het project’ zijn dat de dorpskern moet herwaarderen. Het is immers het gemeentebestuur die de bouwvergunningen zal moeten afleveren. Dit is een werk voor de volgende legislatuur, waarbij dan de visie van het nieuwe bestuur bepalend zal zijn.