Jazzenede betalend? Hoezo?

Op 7 juli 2014, over deze onderwerpen: Lokale economie

De N-VA afdeling las tot haar verbazing dat Jazzenede vanaf nu een betalend evenement is.

Fractieleidster Sabina De Craecker: ‘In de aanvraag voor subsidie7.000 euro en logistieke ondersteuning vanuit de gemeente - voor dit tweejaarlijkse gratis evenement was hier nergens sprake van. Dit verandert het uitgangspunt van een gratis evenement naar een commercieel festival. Nu, één maand voor aanvang mogen wij dat als oppositie-raadsleden lezen in de krant en dat vinden wij ongehoord. De organisatie bracht het schepencollege naar verluidt in december 2013 al op de hoogte, maar die lieten na hun gemeenteraadsleden te informeren. Moeten we de belastingbetaler in Groot-Assenede laten tussenkomen in een commercieel evenement?  Die hamvraag zullen we zeker stellen bij een volgende gemeenteraad. Als oppositie stemden wij in met deze toelage, net omdat het een gratis evenement is.’

Voorzitter Peter David: ‘Hoewel de  N-VA raads- en bestuursleden alle begrip hebben voor de soms financieel moeilijke haalbaarheid van dergelijke projecten en de initiatiefnemers van welk evenement ook onze waardering verdienen, vrezen we ook dat in dit geval een gevaarlijk onderscheid wordt gemaakt. Een carnavalsvereniging of andere stoet b.v. krijgt subsidie op voorwaarde dat men geen inkomgeld vraagt.’

Bovendien vindt N-VA Assenede dit geen stap voorwaarts, maar eerder achteruit.
Jazz liefhebber of niet, gekende of ongekende bands… nu sprongen vele inwoners eens binnen op het festival om de sfeer op te snuiven, iets te drinken met vrienden en kennissen onder het genot van een babbel en muziek. Jazzenede is niet alleen een lokaal gratis festival, maar ook  een sociale ontmoetingsplaats. ‘Even binnenspringen’ kost voortaan minstens 5,00 euro. Entreekaarten drukken, verkopen, controleren, enz. …het vergt alweer inspanningen, financieel en logistiek. Eenvoudiger wordt het zeker niet, aantrekkelijker evenmin.

N-VA deed een tegenvoorstel aan de organisatie --> Laat Jazzenede - gezien de gemeentelijke inspanningen en het vriendelijke gedogen van de overlast door de buurt - een gratis festival blijven voor de inwoners van Groot-Assenede , maar betalend voor niet-inwoners.

Helaas blijkt dit moeilijk te realiseren.