Meerderheid laat 11 Juli-viering in het honderd lopen.

Op 8 juli 2019, over deze onderwerpen: Cultuur en feestelijkheden

Tijdens de 11 juli-viering in Bassevelde, die plaats vond op 6 juli, is de meerderheid en in het bijzonder de Schepen van Cultuur en Feestelijkheden erin geslaagd om de viering te laten uitdraaien in een schertsvertoning. De genodigden en aanwezigen waren immers voor niks komen opdagen aangezien het voorziene programma niet werd aangehouden. De officiële huldiging met bijhorende speech van Schepen van Cultuur en Feestelijkheden Chantal Bobelijn en het zingen van het Vlaamse volkslied waren reeds achter de rug, tot grote teleurstelling van de aanwezigen. Dit getuigt van weinig respect voor de Vlaamse feestdag en met uitbreiding de Vlaamse identiteit. Gelet op de eerdere optredens van de Schepen op de Vlaamse feestdag is dit uiterst jammerlijk. Schepen van Cultuur en Feestelijkheden Chantal Bobelijn liet zich eerder al ontvallen dat de Vlaamse feestdag aan haar niet besteed is.

Een ware kaakslag tegenover iedereen die Vlaanderen een warm hart toedraagt. Als schepen kan je het je niet permitteren om naar eigen voorkeur te handelen. Je bent immers de vertegenwoordiger van iedere inwoner van Assenede, dus ook van de mensen die wel waarde hechten aan de Vlaamse feestdag. Misschien moeten we de Schepen het nieuwe boek van onze voorzitter (Over identiteit van Bart De Wever) eens cadeau doen. Zo zal ze misschien het nut en belang van de Vlaamse identiteit ontdekken aldus de aanwezige N-VA leden.

In Het Laatste Nieuws liet Schepen van Cultuur en Feestelijkheden Chantal Bobelijn het volgende optekenen. “Natuurlijk draag ik de Vlaamse feestdag een warm hart toe”, reageert de schepen. “Dat de oppositiepartijen daar nu gebruik van maken om mijn positie in vraag te stellen, is betreurenswaardig. De vooropgestelde timing zal niet tot op de minuut gevolgd zijn, maar bij een dergelijk evenement is dat altijd moeilijk. Als ik op het podium geroepen word, kijk ik niet naar mijn horloge. Als de leden van N-VA en Vlaams Belang zich de moeite hadden getroost om ook het niet-officiële gedeelte van het programma bij te wonen, zouden ze gemerkt hebben dat er veel mensen blij waren met de invulling van de Vlaamse feestdag in Bassevelde.”

Reactie op het antwoord van de Schepen van Cultuur en Feestelijkheden Chantal Bobelijn.

Allereerst wensen we te benadrukken dat we geen kritiek uiten op de vrijwilligers en initiatiefnemers. Echter vinden we het ongepast van de Schepen om de gemaakte afspraken niet na te leven. Daarnaast getuigt het van weinig schuldbesef wanneer de Schepen stelt dat we maar vroeger moesten aanwezig zijn. Onze overvolle agenda's lieten dit niet toe. Aangezien wij wel onze afsrpaken naleven konden we onmogelijk vroeger aanwezig zijn. Toch maakten we er prioriteit van om het officiële gedeelte bij te wonen, waar we dan ook ruimschoots voor op tijd waren!