N-VA Assenede blij met komst Buitengewoon Onderwijs naar Assenede

Op 19 februari 2011

N-VA Assenede verheugt zich over het feit dat de nieuwe provinciale school van het Buitengewoon Lager Onderwijs op Asseneeds grondgebied komt.

Voorzitter Sabina De Craecker: ‘De wachtlijsten binnen het buitengewoon onderwijs zijn voor sommige types lang. Er zijn nog altijd teveel kinderen die geen geschikte school vinden m.b.t. hun specifieke leer- en/of ontwikkelingsstoornis. Hoewel de school nu vooral type 1 en type 8 leerlingen begeleidt, durf ik toch stilletjes dromen van meer.

Niet alleen een lager buitengewoon onderwijs, maar ook een secundair buitengewoon onderwijs als aansluiting op het lager, kan een grote meerwaarde betekenen voor zowel de jeugd, onze gemeente en onze plaatselijke economie.
In de eerste plaats voor de jongeren, die middenin een prachtige groene omgeving een goede opleiding en begeleiding krijgen.
Nu moeten deze kinderen zich meestal ver verplaatsen om van aangepast onderwijs te kunnen genieten. Hoewel integratie in het gewone onderwijs soms mogelijk is, kan dat niet altijd door hun specifieke problematiek.
Buitengewoon onderwijs biedt zoveel meer.

Ook leerlingen van het type 4 (motorische gehandicapt), type 3 (gedragsstoornissen) en type 7 ASS (autisme) kunnen uitstekend opgeleid worden als magazijnmedewerker, receptiemedewerker, verkoopsassistent, keukenmedewerker, hulp in de tuinbouw,…
Gezien bijvoorbeeld de glastuinbouw in onze regio zijn opmars kent, ligt ook daar voor hen een stukje toekomst. Daarbij komt dat wij een plattelandsgemeente zijn met heel wat land- en tuinbouwbedrijven.
Mogelijke ervaring waar deze jongeren kunnen op bouwen.
Uiteindelijk kan dit leiden naar werk.’
Als kers op de taart zou het ook werk bieden aan heel wat leerkrachten en omkaderend personeel.’

Een toekomstdroom, misschien in de verre toekomst, maar dan wel ééntje waar muziek in zit.
De moeite waard om als gemeentebestuur hiervoor een lans te breken.
N-VA Assenede vindt de start van deze nieuwe school alvast fantastisch.