N-VA Assenede vraagt gemeentelijke steun voor rook- en CO-melders.

Op 2 april 2019, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Veiligheid
Folder rookmelder wonen Vlaanderen

Een oproep aan ons gemeentebestuur: speel die voortrekkersrol in de strijd tegen een stille doder! Over heel Vlaanderen zijn er in tal van gemeentes campagnes opgestart om het aanschaffen van rook- en CO-melders te stimuleren. Het zou mooi zijn als ook ons gemeentebestuur zijn verantwoordelijkheid zou opnemen en de campagne zou ondersteunen, zowel in woord als in daad.

Een kleine bijdrage, een grote stap voor brandveiligheid

Met een kleine financiële tegemoetkoming kan de gemeente de aanschaf stimuleren en zo een grote stap zetten in het kader van brandpreventie. Een optie is dat de gemeente zelf de toestellen aankoopt en ze met korting doorverkoopt aan de inwoners. De aankoopprijs voor inwoners komt dan lager te liggen, wat hen stimuleert om hun woning conform de wetgeving te maken.

Een ander idee is om de Cadoza-cheques in te zetten. De gemeente kan dan bijvoorbeeld een Cadoza-cheque van 10 euro aanbieden aan inwoners die een recent aankoopbewijs voorleggen van rookmelders die aan de regelgeving voldoen. Zo slaat de gemeente twee vliegen in één klap: ze vergroot de veiligheid van de inwoners en ze bevordert meteen ook de lokale economie.

2020 als deadline

Op 1 januari 2020 is het zover. Tegen dan moeten alle woningen verplicht uitgerust zijn met de nodige rookmelders. Een te bewieroken beslissing van de Vlaamse overheid voor een veiligheidsma

atregel die in het verleden al zijn nut bewees in het kader van brandpreventie. Voor meer info kunt u terecht op: www.wonenvlaanderen.be/rookmelders

Voorlopig nog geen steun

SamenPlus gaf als reactie in de krant dat Assenede voorlopig geen steun voorziet. Wel wil het gemeentebestuur het voorstel meenemen in de bespreking van het nieuwe meerjarenplan 2020-2025. Dat is tegelijk goed en slecht nieuws. Het is positief dat het gemeentebestuur openstaat voor het initiatief, maar jammer dat het op de lange baan wordt geschoven. Uw veiligheid moet prioriteit nummer één zijn. Bovendien zijn de campagnes nu volop aan de gang en is er dus momentum voor. De partij Open Vld – die in Assenede deel uitmaakt van SamenPlus – steunt die campagnes trouwens.

Waarom dan wachten? Start dit initiatief nu!