N-VA Assenede vraagt om gemeentelijke kortingen op abonnementen De Lijn

Op 1 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

N-VA Assenede vraagt om gemeentelijke kortingen op abonnementen De Lijn -
Samenplus argumenteert tegen maar beloofd een evaluatie
voor het budget 2018

Op de gemeenteraad van 31 augustus 2017 vroeg de N-VA fractie om gemeentelijke kortingen op abonnementen van De Lijn en zo aan te sluiten bij de lange lijst van Vlaamse Gemeenten, die dit reeds jaren aanbieden.

Sabina De Craecker: ‘In Assenede is er geen enkele korting in die zin. Niet voor scholieren, niet voor andere doelgroepen. Nochtans kan de gemeente dit al jaren toekennen als ze dat wil. Onze deelgemeenten hebben geen enkele middelbare school.  Al onze scholieren moeten zich verplicht verplaatsen naar Zelzate, Eeklo, Gent of verder. Dit zou al een eerste grote doelgroep kunnen zijn, om dan later uit te breiden naar al onze inwoners. Onze fractie vroeg daarom om, net als in de gemeente Evergem, een dergelijke korting toe te kennen aan onze inwoners en budgettair in te plannen. Een gezin uit Ertvelde b.v - slechts enkele kilometers verderop - betaalt nu op het jaarabonnement van € 204,00 voor zijn schoolgaande tiener zo’n 45 euro minder. ‘

De meeste gezinnen hebben meer dan 1 kind. Aan het begin van elk schooljaar betekenen de busabonnementen een flinke hap uit het budget. Velen kiezen daarom eerder voor een spreiding van deze kosten door telkens – duurdere – maand- (€ 31) of trimestriële abonnementen (€ 77) te nemen.
Dat betekent dat - op het einde van het schooljaar - deze gezinnen een pak meer hebben betaald dan het bedrag van een volledig jaarabonnement.

Sabina De Craecker: ‘De talrijke tegenargumenten van de meerderheid waren perfect weerlegbaar. Zo verwees men naar ontbrekende acties van de hogere overheid, het kostenplaatje, de afbouw van de dienstverlening van De Lijn, de afschaffing van de gratis kaarten voor 65plussers, ruimte binnen het budget, etc…  Voor ons is het duidelijk en vrij eenvoudig: je kan 100 redenen bedenken om het niet te doen, of je kan – zoals onze fractie – 100 redenen bedenken om het wel te doen. Dit is een duidelijke beleidskeuze. Bovendien bracht de oppositie dit al eens ter sprake in de legislatuur 2000-2006. Wou SamenPlus hier nooit iets mee doen of is er iets grondig mis met hun langetermijnplanning? ‘

N-VA Assenede wil de kans grijpen om met gemeenschapsgeld ook eens iets voor een zeer grote doelgroep binnen onze gemeenschap te doen. Het kostenplaatje is vergelijkbaar met de kleine en middelgrote investeringen.

Sabina De Craecker: ‘De zorg rond de kostprijs is gemakkelijk weggewerkt. Andere kleine gemeenten zijn ons voorgegaan. Als SamenPlus b.v. een duur bushokje plaatst, daar waar het met 1/3 van de prijs kan, dan maakt men al ruimte in een budget. Die korting moet er komen, om alle positieve redenen.’

Aan het einde van dit stevige debat beloofde de burgemeester dit voorstel mee te nemen in de evaluatie van het budget 2018.
Bij deze besprekingen ijvert N-VA Assenede  ervoor opdat  iedereen van onze deelgemeenten vanaf augustus/september 2018 van de korting kan genieten.