N-VA Assenede wil waterbus naar Gent

Op 24 december 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit

In Assenede vond op 07/12/2017 het eerste klimaatcafé plaats.
Burgers konden meedenken: hoe brengen we de Co2 uitstoot in Assenede naar beneden?
Hoe optimaliseren we de leefbaarheid in onze gemeenten op vlak van milieu en mobiliteit?
Door het ondertekenen van het burgemeestersconvenant door heel wat burgemeesters, ook in het Meetjesland, moet er gewerkt worden aan een klimaatplan.
Ook N-VA fractieleider Sabina De Craecker was aanwezig. Bij de groep werkend rond ‘mobiliteit’ bracht zij een opmerkelijk voorstel naar voor.

Sabina De Craecker: ‘Waarom niet denken aan een waterbus, net als in Antwerpen en Dordrecht? Met het kanaal Gent-Terneuzen hebben we een lange rechtstreekse verbinding met Gent zonder in de file te moeten staan. Je kan er te voet of met de (brom)fiets opstappen en nadien gewoon je route verder zetten. Ideaal voor scholieren, maar ook voor werknemers die in en rond de haven of in Gent werken. Want éénmaal in Gent heb je wel voldoende aansluitingen tram/bus/trein.’

Het idee werd meteen ontvankelijk verklaard en kwam op het einde van de avond terug tijdens de opsomming van de belangrijkste voorstellen.

Sabina De Craecker: ‘Zo’n waterbus (of watertaxi) kan Assenede uiteraard niet alleen verwezenlijken. Maar in samenwerking met de andere gemeenten langs het kanaal (Zelzate/Evergem/Gent) en aangestuurd door de Haven van Gent, moet dit op termijn realiseerbaar zijn. Verschillende op- en afstapplaatsen moeten worden voorzien. Uiteraard ook een parking voor wie met de wagen of met de Belbus tot aan de opstapplaats wil rijden.
In tweede instantie kan men zelfs grensoverschrijdend denken (Sas Van Gent – Terneuzen)
We weten allemaal dat De Lijn zijn dienstverlening afbouwt naar landelijke gemeenten toe en dat we (voorlopig) geen andere alternatieven hebben. Dit kan een waardig alternatief zijn
.,

n Nederland werd De Waterbus overigens verkozen tot het beste systeem van Openbaar Vervoer.