Schepen Van De Veire trekt naar N-VA

Op 9 juni 2010

Guido Van De Veire (55) heeft een verleden binnen de Volksunie, had heel even een partijkaart van Spirit, maar is nu al bijna twee jaar partijloos. Tot nu, want hij stapt in het succesbootje van N-VA. Opvallend: die partij was tijdens de laatste gemeenteraadsverkiezingen van 2006 nog veel kleiner en kwam op in kartel met CD&V, de partij die in Assenede nu op de oppositiebanken zit.

"Ik zetel voortaan als schepen voor N-VA, maar sta er op om alle gemaakte afspraken binnen het schepencollege gewoon na te komen", zegt Guido Van De Veire. "Na het verdwijnen van Volksunie had ik niet echt een partij meer. Het programma van N-VA is volledig mijn overtuiging, dus is het eigenlijk een logische stap. Maar voor alle duidelijkheid: voor de gemeente Assenede verandert er tot 2012 helemaal niets."

N-VA kwam in 2006 nog op samen met CD&V. Die partij zit nu op de oppositiebanken, maar wel zonder een N-VA-mandataris. Fractieleider Trees Van Eykeren van CD&V ziet dan ook geen problemen. "Met het Volkunie-verleden van Guido Van De Veire lijkt ons dit de meest logische keuze te zijn", zegt Van Eykeren. "Omdat N-VA na de laatste gemeenteraadsverkiezingen geen mandatarissen had, zijn we elk onze eigen weg gegaan."

Burgemeester Philippe De Coninck vindt de politieke verschuiving een meerwaarde voor zijn kartellijst SamenPlus.

Maar wat met de gemeenteraadsverkiezingen van 2012? N-VA wil het niet luidop gezegd hebben, maar droomt ervan om in zoveel mogelijk gemeenten met een zelfstandige lijst uit te pakken. "Wij geloven nog in de toekomst van ons kartel SamenPlus en N-VA is daar erg welkom in", zegt de burgemeester. "Wij gaan er in ieder geval alles aan doen om de groep bij elkaar te houden die al tien jaar lang goed werkt levert."