Tapijt van Assenede, een 100 meter lang wandtapijt over een 750 jaar oud Vlaams liefdesverhaal!

Op 9 maart 2020

In februari bracht ons bestuur een bezoek aan het cultureel project: “Tapijt van Assenede”

www.tapijtvanassenede.be

Projectleider Marc De Smet gaf een uitleg over de historische context waarin het verhaal van “Floris ende Blanchefloer” midden de 13° eeuw werd geschreven door de Vlaams grafelijke klerk “Diederic van Assenede”. Het werk hoort tot de vroegste Vlaamse literatuur. Ook vertelde hij de inhoud van het 3.976 verzen tellend liefdesgedicht. Daarna volgde een uiteenzetting over het unieke project en werd een bezoek gebracht aan de borduursters en naaisters terwijl ze aan het werk waren. En ook aan de 80 reeds geborduurde doeken. De borduurwerken zijn stuk voor stuk kunststukjes geworden die met eindeloos geduld werden geborduurd. Wij wensen de vele medewerkers proficiat met het mooie resultaat na vijf jaar en na 50.000 uren tekenen en borduren. We zijn benieuwd naar het eindresultaat.

De toekomst van het doek is nog niet bekend, maar wij van N-VA Assenede menen dat dit een plaats moet krijgen in onze eigen gemeente. Dit uitzonderlijk werk zal ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor de culturele en toeristische uitstraling van onze gemeente.

Het verhaal van Floris en Blancefloer is een liefdesverhaal dat mensen verbindt over de sociale- en cultuurgrenzen heen en uiteindelijk is dit ook de bedoeling van de N-VA.